Илустрација Драгана Стојановића (Политика) |
Kolumna Todore
Škoro: Šta čitamo a šta nam se događa
(„Blaženi
su nišči duhom jer njihovo
je Carstvo nebesko“, Mt 4,3)
Dobismo,
neki dan, najbolji srpski roman za minulu godinu.
„Veliki rat“
Aleksandra Gatalice, u izdanju kuće „Mono i Manjana“.
Tradicionalno, u podne, petočlani
žiri NIN-ove nagrade za književnost saopštio je
odluku da baš tu knjigu, među njih stotinu i šezdeset četiri kandidovane,
proglasi najboljom iz sveukupne romaneskne produkcije. Laureat je, za ovu
priliku, dao kratku izjavu pred kamerama, ovih dana će već u dužim i opširnijim
intervjuima reći više o sebi, o svom romanu i stvaralaštvu. Izvesno, još neko
vreme pisaće se o (ne)pristrasnosti žirija, o književnim lobijima, o
politizaciji nagrade i o još koječemu, žiri će se braniti optužujući „nemoguće
uslove u kojima je radio“, izbor će komentarisati svako ko je i samo jednom čuo
za ovu nagradu, a ne ume da nabroji ni tri njena dobitnika, ko možda neće
knjigu ni da kupi, a kamoli da pročita...
I vrlo skoro samo istinski
ljubitelji književnosti moći će još uvek da govore o aktuelnom pobedniku, da
analiziraju sintaksu, autorov stil, stav, književni postupak. Oni, dakle, koji
su knjigu stvarno i pročitali. A pročitaće je (zapravo – kupiti) tek nekoliko
hiljada ljudi. U nekoliko ponovljenih
izdanja.
U zemlji u kojoj se, iz godine u
godinu, hvalimo posetom oktobarskom sajmu knjiga u Beogradu, merenom stotinama
hiljada, ova činjenica deluje obrnuto proporcionalno. Nije li, možda, štos u
tome što je proglašenje NIN-ovog romana godine (kao i drugih vrednih nagrada,
uostalom) polovinom januara, a slavni veliki sajam tek u poslednjoj nedelji
oktobra?! Može biti. Odavno smo postali zemlja u kojoj je „svakog čuda za tri
dana“. Pa i NIN-ovog.
Ili je krivica do izdavača? Koji možda
ne ume da iskoristi svojih „vorholovskih pet minuta slave“ i da na pravi način
namakne sebi, odnosno nagrađenom delu veliki tiraž i publicitet. Godine 2009.
pravilnik NIN-ove nagrade dopunjen je članom koji nalaže da se knjiga-pobednica
štampa u broširanom (jeftinijem) povezu, u velikom tiražu i prodaje iskljućivo na
kioscima širom zemlje i okruženja, kako bi lakše došla do čitalaca i kako bi
time i sama nagrada dobila na popularnosti. S obzirom da je sa raznih strana
dočekana na nož, ova odluka nije zaživela i radoznalom čitaocu i ove godine ostaje
da ponovo obija pragove bar nekoliko knjižara dok ne naiđe na onu u kojoj se
prodaje nagrađeni roman.
Ali, da se vratim ponovo onim
stotinama hiljada posetilaca Beogradskog
sajma knjiga i zapitam se: šta oni to čitaju, kakve i koje knjige kupuju, ako
ne one koje su stekle zvanični epitet najboljih?
Odgovor možda leži u onom
impozantnom nizu grandioznih bilborda, poređanih duž svih hala sajma, sa koga
nam se smeše - ne njihove knjige nego baš – one: oskudno odevena starleta, pa
tri ili četiri tv-voditeljke lakih emisija, pa jedan fitnes-trener, pa tako
redom...I niz te nove fele, takozvanih estradnih pisaca, biva svakog oktobra
sve duži. Ako me pamćenje ne vara, među velikim (i vrlo skupim) sajamskim bilbordima,
jesenas ne beše i onoga sa koricama „Bernardijeve sobe“ Slobodana Tišme. Niti
„Sasvim skromnih darova“ Uglješe Šajtinca (Vitalova nagrada). A pesnika Dejana
Aleksića (laureata nagrade Meša Selimović) da i ne spominjem... Nije, međutim,
među tim velikim reklamnim panoima bilo ni srpskih klasika – Andrića,
Crnjanskog, Selimovića, Kiša...Izvesno zato jer ih ni u ponovljenim izdanjima
nema, ili ih ima tek bojažljivo. I tek – u najavi.
Sme li odbrana svakoga od nas da
bude – čitamo ono što nam se nudi? A vidimo da su u najžešćoj ponudi
skandalozne biografije i poluizmišljene autobiografije, ili romani-uputstva
kako izvajati sopstveno telo (ili ga što bolje prodati). Takva „dela“ (i slični
im, prevedeni pandani) zauzimaju prva
mesta na top-listama čitanosti, ona se prodaju u desetinama (pa i stotinama)
hiljada primeraka, ona se pozajmljuju po komšiluku i gutaju negde između
tv-serija sličnog sadržaja.
Ali, to vam je Balkan, rekli bi
precizni statističari koji će istaći da je deset posto nacije nepismeno,
pedeset polupismeno, a ostatak jedva da ima završenu srednju školu. A da
devedeset devet procenata ima ili nerešen stambeni problem, ili platu
opterećenu sa tri kredita, ili jedva sastavlja kraj s krajem. Pa im, valjda,
lakše da kupe ( i plate skoro isto kao i za kvalitetnu knjigu) za neko lako
štivo u kome ih čeka glamur, lepota,
sjaj. A sve to upakovano u prostoproširene rečenice i plitke dijaloge od kojih
ne boli glava.
„Uterivanje kulture“ ume da bude
jalov posao. Pogotovo onda kad se kič i šund prilično odomaćio i kad oni, koji su mu tako širokogrudo otvorili
vrata, još uvek trljaju ruke zbog dobrih zarada na njemu.
Važan je (pozitivan) saldo. Za duh,
ko te pita.
Uostalom, možda bi, u svoju odbranu,
kreatori naše kulturne kreature izgovorili i onu biblijsku iz podnaslova ovoga
teksta.
Ne shvatajući ama baš ništa.
P:S. A
možda za nas ipak ima nade. Minule nedelje objavljen je spisak deset
najprodavanijih knjiga među kojima je i prošlogodišnji NIN-ov laureat. Doduše, „u društvu“ od koga
bi izvesno najradije pobegao, ali...
Uvek je
bilo „niščih duhom“ i – ostalih. Koji se još dotle nisu uzdigli.
______________________
Нема коментара:
Постави коментар